၁။ သာရီရိက(ဓာတု)ေစတီ= ဘုရားရွင္ရဟႏ္ၲာတို႕၏ ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္မ်ားကို ဌာပနာထား၍ တည္ထားျပဳလုပ္ကိုးကြယ္ေသာ ေစတီဟုေခၚပါသည္။
၂၊၊ ဓမ္ၼေစတီ= ပ-စ္ၥသမဟ္ၸပါဠိစေသာ ပါဠိေတာ္မ်ားကို ေခၚသည္၊ ပ-ကတ္သုံးသြယ္၊ နိကာယ္ငါးရပ္တည္းဟူေသာ ဓမ္ၼက္ၡရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္တို႕ပင္ျဖစ္သည္။
၃။ပရိေဘာဂေစတီ=မဟာေဗဓိပင္ႏွင့္ ဘုရားရွင္၏အသုံးအေဆာင္ဌာပနာမ်ား တည္ထားျပဳလုပ္ေသာေစတီကိုေခၚသည္။
၄။ဥဒိ္ၵပေစတီီ= ဗုဒ္ၶျမတ္စြာဘုရား၏ပုံေတာ္၊ ဆင္းတုေတာ္မ်ားကိုေခၚသည္။
တခ်ိဳ႕ေသာပုဂိ္ၢဳလ္တို႕က ဗုဒ္ၶဆင္းတုေတာ္ကုိ ကိုးကြယ္အပ္ေသာေစတီတစ္ဆူအျဖစ္ ဘုရားရွင္မေဟာၾကားခဲ႕ေၾကာင္း၊ သဂၤါယနာတင္ပ-ကတ္က်မ္းဂန္တို႕၌လည္းမပါေၾကာင္း ျပဆိုၾကသည္။ ဘုရားရွင္လက္ထက္၌ ဘုရားရုပ္တု၊ ထုလုပ္ကိုးကြယ္မႈ မရိွေၾကာင္း၊ ခရစ္ႏွစ္(၁)ရာစုသို႕ ေရာက္လာမွသာ ေယာနက(ဥေရာပ) တုိင္းသား ဗုဒ္ၶဘာသာရဟန္း ယြန္းလူမ်ိဳးတို႕ စတင္ထုလုပ္ကုိးကြယ္ေၾကာင္း၊ အက်ယ္တ၀င့္ရွင္းျပထားပါသည္။ တခ်ိဳ႕သမိုင္းဆရာတို႕ကလည္း အဌကထာက်မ္းျပဳပုဂိ္ၢဳလ္တို႕၏ လက္ထက္က်ေရာက္ခါမွ ဗုဒ္ၶရုပ္တုေတာ္ကို ထုလုပ္ကိုးကြယ္မႈ ေပၚေပါက္လာျခင္းသာ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။
စႏ္ၵသူရိယမင္း၏ေတာင့္တခ်က္အရ ရခုိင္ျပည္ ဓည၀တီသို႕ ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ႂကြလာစဥ္တြင္ ဂစ္ၦပနဒီျမစ္အေရွ႕ဘက္ေသလာဂီရိ(ေက်ာက္ေတာ္ေတာ္) တြင္ ေခတ္ၱရပ္နားစဥ္ ဗ်ာဒိတ္ေပးခြန္းကို ေလ႕လာျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ သရီရိက(ဓာတု) ေစတီတည္ထားကိုးကြယ္ရျခင္းသေဘာကို သိႏိုင္ေပသည္။
ဗုဒ္ၶဘုရား၏ပုံဆင္းတုေတာ္မ်ားကို တည္ထားကိုးကြယ္သည္႕ ဥဒ္ၵိသကေစတီကို ဘုရားရွင္သက္ေတာ္ ထင္ရွားရိွစဥ္ တည္ထားကိုးကြယ္ျခင္းမရိွဟုဆိုေသာ္လည္း ဘုရားရွင္ ရခုိင္ျပည္ ဓည၀တီသို႕ႂကြေရာက္သည္႔အခါ စႏ္ၵသူရိယဘုရင္၏ ေလွ်ာက္ထားေတာင္းပန္ခ်က္အရ ကိုယ္စားေတာ္ မဟာမုနိရုပ္ပြားေတာ္အား သြန္းလုပ္တည္ထား ကိုးကြယ္ခဲ႕သည္ဟု ရခုိင္သမိုင္းေက်ာက္စာက အခိုင္အမာျပဆိုထားသည္။
ဗုဒ္ၶျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ တာ၀တိ ံသာနတ္ျပည္၌ မယ္ေတာ္ျဖစ္ခဲ႕ဖူးေသာ သႏ္ၲဳႆတနတ္သားအား တရားေဟာရန္ ႂကြသြားသည္႕အခါ ပႆနဒီေကာသမင္းႀကီးသည္ ဗုဒျ္ၶမတ္စြာဘုရားရွင္ႏွင့္ရက္ရွည္စြာ ကြဲကြာေနရ၍ ဖူးျမင္ခြင့္မရေသာေၾကာင့္ ေဂါသိရေတာင္မွ ကရမက္သားကုိဘုရားရွင္ကိုယ္စား ရုပ္ပြားေတာ္ထုလုပ္ခဲ႕သည္႕ သာဓကမ်ားလည္း ဗုဒ္ၶက်မ္းဂန္တို႕၌ခုိင္မာစြာျပဆိုထားေပသည္။
က်ီးသဲေလးထပ္ဆရာေတာ္၏ဇမ္ၺဴဒီပစာတမ္းတြင္ မေဟသာရနတ္က ဘုရားကို ကိုးကြယ္သူအျဖစ္ ေရာက္ၿပီီးေနာက္ ၄င္းေနရာမႏ္ၶာဂီရိေတာင္၌ရုပ္ပြားသဏၭာန္ကို ဖန္ဆင္းထုလုပ္၌ ကိုးကြယ္ခြင္႔ေတာင္းေလသည္။ ဘုရားရွင္က ခြင့္ျပဳခဲ႕ရာ ဂႏ္ၶက-တြင္ဘုရားရွင္၏ရုပ္သြင္ဆင္းတုေတာ္ကို သက္ေတာ္ထင္ရွားရိွသကဲ႕ျပဳလုပ္၍ အစဥ္ကိုးကြယ္ထားေလသည္ဟုဆိုထားပါသည္။
(ဃ)ဘုရားပုံရိပ္ႏွင့္ ဗုဒ္ၶကိုယ္တိုင္တည္ေသာေစတီ
ဖာဟီယန္ခရီးစဥ္၌ နာရာဟာရျပည္၏ေတာင္ဘက္ယူဇနာအကြာအေ၀းတြင္ ပိုးေတာ္တည္ရိွသည္။ ထုိေတာင္၏ဂုႀကီးထ၌ ေက်ာက္ျပားတစ္ခ်ပ္ရိွသည္။ ၄င္းေက်ာက္ျပားေပၚတြင္ ဗုဒ္ၶဘုရားရွင္၏အရိပ္ေတာ္ တစ္ခုထင္ဟပ္လ်က္ရိွသည္။ ထုိအရိပ္၌ လက္ၡဏာေတာ္ႀကီး သုံးဆယ္႔ႏွစ္သြယ္၊ ရွစ္ဆယ္ေသာ လက္ၡဏာငယ္တို႕ ျပည္႕စုံလ်က္ရွိသည္။ ထုိသို႕အံ႕ၾသဘြယ္ေကာင္းလွေသာ ဘုရားပုံရိပ္ကို တုိငး္ျပည္ရွင္ဘုရင္အေပါင္းတို႕သည္ ပန္းခ်ီေက်ာ္မ်ားကို ေရးကူးခုိင္းပါေသာ္လည္း မည္သူမွ်တူေအာင္ေရးကူးႏိုင္ျခင္း မစြမ္းႏိုင္ဟုေရးထားသည္။ ထုိအရိပ္ေတာ္ပုံမွ အေနာက္ဘက္သို႕ေျခလွမ္းေပါင္း တစ္ရာေက်ာ္္အကြာတြင္ ဘုရားရွင္သည္ ဆံေတာ္မ်ားရိတ္ပယ္၍ ေျခသည္းလက္သည္းမ်ားပယ္ေတာ္မူၿပီးလွ်င္ ထိုေနရာ၌ပင္ ေနာက္ပါတပည္႔မ်ားႏွင့္တကြ ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ေနာင္လာလတ္ၱံေသာအနာဂတ္ကာလမွာ ကိုးကြယ္ပူေဇာ္ၾကရန္ ဘုရားရွင္တို႕၏စံနမူနာအျဖစ္အျမင့္ဥာဏ္ေတာ္ ေပခုႏွစ္ဆယ္ေလာက္ျမင့္သည့္ေစတီတစ္ဆူကိုတည္ေတာ္မူသည္။ ၄င္းဘုရားသည္ ယေန႕တိုင္ေအာင္ တည္ရိွေတာ္မူသည္ဟု မ်က္ျမင္ကိုယ္ေတြ႕ေရးထားေတာ္မူသည္။ ထုိအဆိုမွန္ကန္ပါက ယေန႕ေစတီေတာ္ျမတ္ အေပါင္း၏ပုံသြင္ျပင္သည္ ထိုေစတီမွဆင္းသက္လာေသာပုံသဏၭာန္သြင္ျပင္မ်ားပင္ျဖစ္ေလသလားဟုယူဆရသည္။
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment